ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یک فاکتور مهم برای رونق کسب و کار و افزایش فروش می‌باشد. سعی کنید روی بازاریابی ایمیلی توجه ویژه‌ای داشته باشید. به نظر بعضی‌ها بازاریابی ایمیلی در برابر روش‌های تبلیغ و جذب ترافیکی که جدیداً روی کار آمده جایگاهی ندارد. ولی باید بگوییم اصلاً این طور نیست. هر چقدر که بگذرد بازاریابی ایمیلی جایگاه خود را در رونق کسب و کار دارد.

برای ارسال ایمیل می‌توانید از وب سایت‌هایی مثل mailchimp و Mailerlite که جزو بهترین سیستم‌های ارسال ایمیل و خبرنامه هستند استفاده کنید. این سایتها ارتباط خوبی با وردپرس برقرار می‌کنند. با کمک این سایت‌ها می‌توانید عضو گیری کرده و ایمیل کاربرانتان را جمع کنید و در زمان‌های مقرر ایمیل ارسال کنید.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

در ارسال ایمیل باید چند نکته را مد نظر داشته باشید.

ایمیل‌ها را برای نسخه‌های موبایلی هم مناسب کنید.

بیشتر افراد یعنی چیزی حدود ۸۰ درصد ایمیل‌هایشان را در موبایل چک می‌کنند. پس سعی کنید ایمیل شما در موبایل به راحتی دیده شود و اگر دیده نمی‌شود راه حلی برای آن بیابید.

شما می‌توانید مثل همه کاربران ایمیل خود را در خبرنامه ثبت کنید و وقتی ایمیل می‌فرستید روی گوشی خود آن را چک کنید تا متوجه مشکلات آن بشوید.

باید سعی کنید پاراگراف‌ها در ایمیل کوتاه باشد و عنوان و زیر عنوان‌ها مناسب و جذب کننده باشند. طول عنوان را نمی‌شود صد در صد تعیین کرد. چون گاهی اوقات ایمیل‌های بلند و گاهی هم ایمیل‌های کوتاه نتیجه مثبت دارند. شما باید سعی کنید محتوای ایمیل شما خوب باشد تا اگر بلند است کاربر از خواندن آن خسته نشود.

 

در فاصله زمانی ارسال ایمیل‌ها دقت کنید.

باز هم نمی‌توان به طور یقین گفت هر چند روز ایمیل ارسال کنید. شما باید کسب و کار خود را تست کنید و با امتحان متوجه شوید چه بازه زمانی‌ای برای ارسال ایمیل مناسب است.

تعدادی از کسب و کارها هر چند روز یک بار ایمیل می‌فرستند و بعضی هم هر روز و یا هر هفته یا هر ماه و حتی هر چند ماه یک بار یک ایمیل می‌فرستند.

تنها چیزی که باید دقت کنید این است که ایمیل شما حاوی مطالب مفید باشد. چون اگر ایمیل‌های پوچ و بی ارزش بفرستید تنها اتفاقی که می‌افتد این است که مشترکان لیست ایمیل شما کم می‌شوند.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

مشترکان ایمیل خود را تقسیم بندی کنید:

به هر کس ایمیلی که دوست دارد ببیند ارسال کنید. با تقسیم بندی مشترکان ایمیل به هر شخص همان مطلبی که تمایل دارد را بفرستید. حال چطور ایمیل‌ها را تقسیم بندی کنیم؟

دو روش وجود دارد: یا از همان ابتدا با قرار دادن فرمی از کاربران بپرسید چگونه ایمیلی می‌خواهند دریافت کنند. (برای مشترکان جدید هم می‌توانید این سؤال را قرار دهید) و یا به کاربران ایمیلی بفرستید و از آنها بخواهید مشخص کنند چه نوع ایمیلی را می‌پسندند. در هر دو روش باید واضح باشد چرا این سؤال را می‌پرسید. در توضیح به مشترک بگویید می‌خواهید بدانید چه نوع ایمیلی را می‌پسندند تا ایمیل‌های مورد علاقه خود را دریافت کنند.

لیست ایمیل خود را آماده کنید:

قبل از هر کاری باید لیست ایمیل شما آماده باشد. با روش‌های مختلف می‌توانید ایمیل کاربران خود را بدست آورید.

این مطلب هم می تواند برایتان مفید باشد:
چند ایده برای انتخاب عنوان جذب کننده مطالب

قرار دادن فرم عضویت در خبرنامه در قسمت‌های گوناگون وب سایت یکی از روش‌ها می‌باشد. افراد علاقه مند به مطالب و موضوع وب سایت شما مسلماً ایمیل خود را ثبت خواهند کرد.

قرار دادن لینک ثبت ایمیل در شبکه‌های اجتماعی این امکان را به کاربران شبکه اجتماعی شما می‌دهد که در خبرنامه شما عضو شوند.

یک روش دیگر رایج برای دریافت ایمیل افراد، قرار دادن یک فایل آموزشی رایگان برای دانلود و پیشنهاد آن به کاربران می‌باشد. فایلی که کاربر مشتاق به دانلود آن باشد. باعث می‌شود ایمیل خود را ثبت کند تا بتواند فایل را دریافت کند.

هیچ وقت از لیست ایمیل‌های آماده توسط سایت‌های دیگر استفاده نکنید. چون اکثر آن افراد مشتاق دریافت ایمیل از سمت شما نیستند و ممکن است شما را اسپم کنند. در اینجا بهتر است تفاوت بازاریابی ایمیلی و ارسال هرزنامه رو یادآوری کنیم. در بازاریابی ایمیلی کاربران باید ایمیل خود را ثبت کنند و شما با اجازه آنها ایمیل می‌فرستید. ولی ارسال هرزنامه به این معنی می‌باشد که کاربر به شما اجازه نداده و شما بدون رضایت او ایمیل فرستادید.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

ممکن است بعضی فروشندگان لیست ایمیل بگوییند این ایمیل‌ها بر اساس مشاغل طبقه بندی شده‌اند، این گفته هم حتی اگر ادعایی پوچ نباشد باز هم توصیه نمی‌شود.

در ضمن هیچ گونه ضمانتی وجود ندارد که این ایمیل‌ها فعال باشند. اکثر صاحبان این ایمیل‌ها، این باکس خود را چک نمی‌کنند. پس ایمیل فرستادن شما بی فایده است.

 

بازاریابی ایمیلی به دلیل هزینه پایین آن مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است و اگر بتوانید در محتوای ایمیل به درستی عمل کنید بازگشت سرمایه خوبی خواهید داشت. هر کس و هر سازمانی چه تجاری چه شخصی می‌تواند از ایمیل مارکتینگ استفاده کند. و نتایج آن هم قابل اندازه گیری می‌باشد. و در صورتی که لیست ایمیل شما عالی باشد، یعنی به کاربران علاقه مند به دریافت ایمیل، ایمیل بفرستید، نتیجه بسیار عالی‌ای به دست می‌آورید.

 

در بازاریابی ایمیلی سعی کنید حتماً از دامنه سایتتان ایمیل ارسال کنید. ارسال ایمیل از  gmail.com; yahoo.com; hotmail.com و … برای ارسال ایمیل‌های شخصی می‌باشد و برای ارسال ایمیل تجاری مناسب نیست.. اگر ایمیل سندر شما دامنه سایتتان نباشد، احتمال اینکه اسپم شود بسیار بالا می‌باشد.

محتوای ایمیل ، ایمیل مارکتینگ

محتوای ایمیل ، ایمیل مارکتینگ

در محتوای ایمیل‌ها هم باید موارد زیر را رعایت کنید:

موضوع ایمیل شما بیش از حد جدی نباشد. سعی کنید کمی در متون شخصی نویسی کنید. البته زیاد با کاربران صمیمی نشوید. با قرار دادن تصویر و ایموجی به اندازه در متن یک فضای دوستانه ایجاد کنید. توجه خود را بیشتر در محتوا نذارید. طراحی هم به اندازه محتوا مهم است.

 

ایمیل‌های بسیار کوتاه هم ارسال نکنید. ایمیل نباید زیاد طولانی باشد نه زیاد کوتاه. ایمیل‌های کوتاه جذابیت زیادی ندارند. ایمیل باید مفید و جامع باشد. زیاده گویی هم نکنید. مردم حوصله شنیدن حرف‌های اضافه را ندارند.

در ایمیل‌ها زیاد از خود تعریف نکنید. در مورد خدمتتان صحبت کنید. نفعی که برای مشتری دارد. نه اینکه مدام از خودتان و شرکتتان بگویید و مشتری فکر کند به زور می‌خواهید خود را به آنها بشناسانید در حالی که هیچ فایده‌ای برای آنها ندارید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *